OM:

Harbitzalléen 5 er tegnet av LPO arkitekter. Atriet er designet med inspirasjon fra isbreen og har en helt særegen form. Zenisk ble hyret av Møller eiendom for å lage et konsept for effekt belysning av atriet. De ønsket lys-scenarioer som fremhevet arkitekturen og kunne brukes til hverdag, og ved spesielle anledninger. Zenisk ble senere hyret for å gjennomføre utbedringer av interiørbelysning i byggets fellesarealer.

LYS:
Atriet er lyssatt med Gobo bildeprojectorer. Disse lyser opp veggene og tilfører et grafisk mønster og farge som er inspirert av isbreen. Vinduene til kontorene “viskes ut” fra bildet slik at lyset fra atriet ikke forstyrrer arbeidende. Zenisk bearbeidet flere bildemotiv grafisk for å skape ulike effekter som passer bygget.  

Interiørbelysningen som ble levert med bygget var hovedsakelig fokusert mot det grå gulvet. Ved utbedringen var hovedgrepet å tilføre lys som fremhever vertikale flater og viktige motiv. Dette inkluderer spilevegger av tre, byggherres fotografier og plantevegger. Dekorativ belysning til sosiale soner tilfører varme, farge og materialitet.

ABOUT
Harbitzalléen 5, designed by LPO Architects, features an atrium inspired by a glacier with a striking, sculptural form. Zenisk was commissioned by Møller Eiendom to create a feature lighting concept that enhances the architecture for both everyday use and special occasions. Zenisk was later brought in to improve the interior lighting in the building’s common areas.

LIGHT
The atrium is illuminated with gobo projectors that cast glacier-inspired patterns and colors onto the walls. Office windows are subtly excluded from the projections to avoid disturbing occupants. Zenisk developed several custom graphic motifs to suit the space.

Originally, the interior lighting focused on the grey floor. The upgrade shifted focus to vertical surfaces and key features such as timber slat walls, photography, and plant walls. Decorative lighting adds warmth, color, and texture to social zones.

Client:

Møller Eiendom

Architect:

LPO

 

Photo:
Mara Hein

Year:

2019-2021