Frescohallen

ABOUT: 

Frescohallen ligger i Bergen Børsbygget på Vågsallemnningen. Bygget er tegnet av Frank Wilhelm Schiertz i senklassisistisk stil og bygget i 1861- 62. . Interiøret i den nye restauranten er designet av Claesson Koivisto Rune – (de svenske arkitektene bak K5 i Tokyo og Nobis i Stockholm.) Et stort arbeid ble startet med å restaurere freskene samt designe hallen til en high end restaurant.
Børsfreskene i Frescohallen er en monumentaldekorasjon utført i freskoteknikk. Kunstneren er Axel Revold som fikk oppgaven etter en nasjonal konkurranse som ble utlyst i 1918. Verket skildrer Bergen som sentrum for en verdensomspennende
handelsvirksomhet. Det ble ferdigstilt i 1923. Axel Revolds børsfresker ble et hovedverk i hans produksjon og innledningen til en epoke i norsk monumentalmaleri som skulle vare fra 1918 til 1950.

 

LIGHT: 

Lyskonseptet for Frescohallen skal gi det historiske og det moderne hver sin personlighet. I et spennende møte skilles og forenes de to tidslinjene, og gir dem
hvert sitt, samt en forent narrativ. Som om de hadde vært utstilt på et museum, er de
historiske freskene subtilt framhevet med enkle grep. Det museale fremheves med mykt frontalt lys; ypperlig lyskvalitet, perfekt fargegjengivelse og med lysnivå tilpasset omgivelsene og atmosfæren i rommet. Det historiske rommet omslutter og møter den moderne speilinstallasjonen, som utgjør en frittstående, sentralt plassert bar. Her er all belysning integrert i hyller, himling og trapper. Dette formgrepet bidrar til et eget narrativ, hvor barens speilinstallasjon reflekterer og kommenterer rommets vakre fresker.
Bareksten er et eget lite adskilt univers. I sin sorte framtoning blir den mystiske og magiske rollen i helheten. Denne dualiteten i utrykk bidrar til to svært ulike opplevelser. Å gå fra Barreksten til Frescohallen eller vise versa, er som å gjøre en reise i parallelle univers. Dette har vi forsøkt å ivareta.

Rom, fresker og moderne interiør presenteres storslaget og glamorøst.
Freskene som beskriver Bergen sin handel ut i verden, dekker alle vegger. Disse er frontalt belyst fra toppen av søylekapitelene. Alt lys-utstyr er plassert gjemt, uten sjenanse for besøkende. Det var essensielt å unngå blending for gjester som sitter i sofa langs veggene. Det var også et mål at hele rommet kommuniserer som en helhet. Den formsterke historiske stilen omfavner speilbaren som er et tydelig radikalt moderne grep. For å understreke dette ytterligere er fronten kledd i speil. Både størrelse på bar, og speil ga egne utfordringer. Ingen lyskilder måtte få reflektere seg i speilene. Samtidig reflekterer speilene rommet og dermed også lys. Det hele gir en flott wowopplevelse.
I den moderne interiørdesignen er alt lys integrert. Belysning integrert i hyller, himling og trapper, tett på der det skal lyse.
Subtil formsterk belysning styrker opplevelsen av to fortellinger som har funnet hverandre.

The lanterns frame and enclose the space. They create a visual and conceptual connection with the historic lanterns outside the National Theater and the lanterns at Bankplassen.

Client:

Oddfjell Eiendom og De Bergenske

Architecture: 

Claesson Koivisto Rune

Contractor: 

Elektroinstallasjon AS

YEAR:

2022